نتایج بای پس معده در کنترل قند خون بهتر از روش باندینگ است

 29 نوامبر 2016- جراحی کاهش وزن به روش RYGB[1]،نتایج بهتری در کنترل قند خون نسبت به روش باندینگ قابل تنظیم معده با لاپاروسکوپی (LAGB[2]) دارد اما به نظر می‌رسد این تأثیر پس از کاهش ده درصدی وزن، به یک سطح ثابت می رسد.

برآورده شده است که RYGB منجر به بهبود دیابت نوع 2 دربیش از 80 درصد از بیماران چاق پس از عمل می‌شود. دراکثر بیماران این بهبود درعرض چند روز حتی قبل از اینکه عمل جراحی موجب از دست دادن وزن قابل توجهی شود، مشاهده می گردد.

برای مثال در برخی از بیماران به سرعت مقاومت به انسولین تنها با از دست دادن ده پوند از دویست پوند اضافه وزن آنها، برطرف می‌شود.

فرضیه‌هایی برای توضیح این پدیده ارائه شده است، قبل از این تصور می‌شد جنبه‌هایی از این عمل جراحی و رژیم غذایی پس از عمل، منجر به این نتایج سریع می‌شود، در تحقیق اخیر که در مجله‌ی Diabetes Careمنتشر شده است، دانشمندان نشان دادند که این نتایج ممکن است حاصل القاء تغییرات در هورمونها بر اثر عمل RYGBباشد.

دکتر Holterاز دانشگاه کلمبیا در نیویورک وهمکارانش دریافتند که تغییرات قابل توجهی در میزان هورمون اینکرتین GLP-1پس از عمل جراحی RYGBقبل از تغییرات قابل توجه در  BMIبیماران ایجاد می‌شود.

 تاکنون مشخص نبود که آیا  تأثیرات اینکرتین علت بروز این نتایج سریع است یا کاهش وزن القاء شده توسط جراحی موجب بروز آن است. اما نتایج دکتر Holterنشان می دهد تغییرات وزن بدن مجزای از تغییرات هورمونی اتفاق می‌افتد.

 مزایای کنترل قند خون بخصوص در بیماران یکسال پس از RYGB، زمانیکه 10 درصد از وزن آنها کاسته شده است، قبل از رسیدن به کاهش وزن 20 درصدی و درنهایت کاهش وزنی معادل با کاهش وزن بیماران تحت جراحی LAGBقابل توجه است.

محققان معتقدند که تغییرات هورمونی مسئول کنترل بهتر قندخون، پس از کاهش وزن بیشتر بدن، با هموستازی اثرات GLP-1در بدن، کاهش می‌یابد.

گلوکاگون هورمونی با عملکرد عکس انسولین است و هنگامیکه  مقدار قند خون از مقدار طبیعی کمتر ‌شود، عمل کرده و موجب افزایش قندخون می‌شود.

یک مطالعه نشان داده است که GLP-1بطور چشمگیری در 6 هفته‌ی اول پس از جراحی RYGBعلیرغم اینکه بیمار هنوز چاق است و دچار کاهش وزن نشده است، افزایش می‌یابد( و به 3 برابر می‌رسد). این مطالعه آنچه از مدتها قبل تصور می‌شد را تایید کرد در این تحقیق مشخص شد که مقدار GLP-1بطور چشمگیری پس از جراحی بای پس معده افزایش می‌یابد که منجر به بهبود تنظیم قندخون بسیار بیشتر از کاهش وزن می‌شود، این تأثیری است که بلافاصله پس از عمل جراحی ظاهر می‌گردد.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مقدار GLP-1پس از جراحی LAGBبه میزان بسیار کمتری افزایش می‌یابد، که این موضوع می تواند ارجحیت RYGBدر کنترل بهتر قند خون نسبت به عمل LAGBبرای بیمارانی که به دنبال کنترل بهتر قند خون خود هستند را توضیح دهد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/gastric-bypass-results-in-better-glucose-control-than-gastric-banding,-study-shows-95891067.html



[1]The Roux-en-Y gastric bypass

[2]Laparoscopic Adjustable Gastric Banding